O projektu
Ráda bych Vás pozvala k účasti na projektu zaměřeném na čtenářské dovednosti u dětí, který bude probíhat během celého školního roku. Vaše účast v této aktivitě bude pro Vaše děti motivující, a proto se s nadšením zapojí do zadávaných úkolů a pro Vás, jako rodiče, bude následná činnost dětí jistotou, že děti vezmou knihu do ruky, že se budou zdokonalovat ve čtení samotném, budou se učit pracovat s textem, číst s porozuměním, rozvíjet si slovní zásobu, budou si zlepšovat své vyjadřovací schopnosti. Stručně řečeno, naším záměrem je, aby si Vaše děti zlepšily svou čtenářskou gramotnost a tím se jim budou otvírat dvířka k dalšímu poznání.
Podstatou projektu bude čtení nových a kvalitních knih. Buď budou číst samy děti nebo jim budou rodiče předčítat a nebo se u čtení budou střídat. Bude potřeba 10 dobrovolníků z řad rodičů, kteří připraví se svými dětmi prezentaci knihy. Tu následně představí posluchačům.
Každý měsíc se bude číst jedna kniha. Výběr bude záležet na rodičích, případně se mohou s pedagogy na výběru spolupodílet. Dítě společně s rodičem připraví představení vybrané knihy pro všechny ostatní děti. Prezentace knih se bude provádět ve čtenářském kroužku (středa odpoledne v rámci ŠD), bude vhodné, když se budou účastnit všechny děti. A samozřejmě budeme rádi, když za námi přijdou i rodiče.
Projekt nebude vázán na prostředí školy, při vhodném počasí se budeme scházet na různých místech v přírodě např. v Oboře, u Verunky... Budou připraveny i doprovodné aktivity vztahující se k dané knize tak, aby děti odcházely s příjemnými zážitky. Činnost se tedy protáhne i přes dobu trvání školní družiny tak, abychom vyšli vstříc pracovním povinnostem u rodičů, kteří budou na daný termín vybráni. Před termínem prezentace si vybraný rodič domluví schůzku s ředitelkou školy, aby společně připravili průběh prezentace.
Přednášející spolu se svým dítětem představí vybranou knihu, tzn. uvede hlavního hrdiny, další osoby, jejich charakteristiky. Dále přednese obsah knihy s prokládanými čtenými ukázkami, řekne, co a proč se mu na knize líbilo a další věci vztahující se ke knize. Je nutné, aby se posluchači s knihou seznámili co nejblíže, protože každý z posluchačů si vypracuje o knize čtenářský arch. Tento arch je třeba vyplnit co nejpodrobněji, protože na konci školního roku proběhne soutěž, která bude zjišťovat, co si děti o 10 přečtených knihách zapamatovaly (děti budou dle věku děleny do kategorií).
Knihy, které budeme během roku číst, budou v několika výtiscích zakoupeny i do školy, budeme se k nim v aktuálním měsíci vracet a pracovat s nimi a budou se v rámci čtenářského kroužku číst na pokračování. Takže děti budou mít dostatek možností, aby se zcela s knihami seznámily a mohly se tak v závěrečné soutěži umístit na stupních vítězů.
Rozpis knih
Přehled termínů a knih, které jsou již vybrány.
Termín |
Žák |
Autor |
Kniha |
Září - 23. 9. 2014 út |
Jakub Čech |
Arnold Lobel |
Kvak a Žbluňk od jara až do Vánoc |
Říjen - 21. 10. 2014 út |
Kateřina Kosmáková |
|
Krkonošské pohádky |
Listopad 26. 11. 2014 |
Vincent Foral |
|
|
Leden 14. 1. 2015 |
|
|
|
Únor 25. 2. 2015 |
|
|
|
Březen |
|
|
|
Duben |
|
|
|
Květen |
|
|
|
Červen |
|
|
|
|
|
|
|
Legenda o zubech kapitána Krákory
Všichni jsme se dnes 26. 11. 2014 ocitli na palubě pirátské lodi. Jak se to tak stalo? Vincent Foral si na dnešní čtenářský dýchánek pro nás připravil knihu Legenda o zubech kapitána Krákory. Se svojí maminku nám přečetli ukázky z knihy a pak už se z nás stali piráti. Každý z nás si udělal vyzdobil pirátský šátek, šplhali jsme po lanech stožárů, lovili jsme ryby a hráli jsme kostky. Dnešní odpoledne se nám velice líbilo a proto velice děkujeme Vindovi a jeho mamince za přípravu.
Kvak a Žbluňk
V úterý 23. září jsme strávili velice pěkné odpoledne s knihou Kvak a Žbluňk, kterou si pro své spolužáky a jejich rodiče připravil Jakub Čech se svojí maminkou. Společně nám velice živě přečetli několik pasáží z knihy, připravili si různé úkoly a hry, které se ke knize vztahovaly. Hráli si s námi i naši rodiče, dostali jsme čtenářský deník, který si budeme pravidelně doplňovat dalšími knihami.
Velice děkujeme pí Čechové, která nebyla v lehké pozici. Byla totiž "první", kdo knihu připravoval. Svůj úkol ale zvládla velice hravě a její zpracování tak může být inspirující pro ostatní.
Pohádky z Krkonoš
Měsíc uběhl velice rychle a už tady máme prezentaci další knihy. Jednalo se o knihu Pohádky z Krkonoš, kterou si pečlivě připravila Katuška Kosmáková s maminkou. Společně nám přiblížily stará řemesla, která se provozovala v Krkonoších a vycházela z chudých poměrů tehdejšího obyvatelstva. Nápaditě proložily jednotlivé kapitoly pantomimou a na závěr si děti mohly nazdobit perníčky, které všem moc chutnaly. Paní Kosmákové za přípravu velice děkujeme.
O letadélku Káněti
Měsíc už je zase pryč a je tu opět čtenářský dýchánek, který si poctivě připravili Lukášek a Markétka Kvapilovi na středu 14. 1. 2015. Kniha, kterou si vybrali, vypráví o třech dětech, které prožívají spoustu zajímavých příběhů. Jak napovídá název knihy, vše se točí kolem letadla. Proto i my jsme si zahráli hru, kdy jsme házeli papírová letadélka na cíl, dále jsme zkusili navigovat své kamarády v mlze, poznávali jsme různé zvuky, dávali jsme si takové hádanky, že jsme se vzájemně popisovali a pak jsme také zkusili dát dohromady jména všech našich příbuzných. Bylo toho spoustu a moc se nám to líbilo, jak vidíte na fotkách. Kvapilům velice děkujeme.
Děti z Bullerbynu
Dnešní knihu si připravili tito žáci - Katka Kosmáková, Vincent Foral, Ivetka Černá a Lukáš Kvapil. Začetli se do knihy Děti z Bullerbynu a mohli se šesti dětmi prožívat různá dobrodružství. Doprovodnými aktivitami během čtenářského dýchánku jsme vyzdvihli kamarádství mezi nimi, společné hry a vzájemnou pomoc, upřímný a vstřícný vztah k lidem v jejich okolí. Seznámili jsme se také s vánočními a velikonočními zvyky ve Švédsku.
Děkujeme žákům, kteří se na přípravě čtenářského dýchánku podíleli a všichni se těšíme na příští měsíc.
Říkankový kolotoč
Dne 25. února se v Základní škole Lesonice konal další ze čtenářských dýchánků, který tentokrát připravila Ivetka Černá. Maminka pomohla Ivetce s výběrem knihy a říkadel a Ivetka spolu s paní učitelkou připravily program tak, že jsme si všichni připadali skoro jako na kolotoči – a to přímo „říkankovém“. Kniha, kterou Ivetka nám dětem představila, se totiž jmenuje Říkankový kolotoč z nakladatelství Librex a ilustrovali ji krásnými obrázky Adolf Dudek.
Říkadla, známé lidové písničky, ukolébavky a rozpočítadla jdou v knize za sebou podle ročních období. Nejprve jsme si tedy vytvořili za pomocí spolužáků, názvů měsíců, které byly zašifrované, a barevných šátků takový náš malý kolotoč na podlaze. Tím jsme se zároveň rozlosovali do čtyř skupin – jaro, léto, podzim a zima. Zavzpomínali jsme také na říkadla, která si sami pamatujeme a známe. A pak už stačilo jen roztočit kolo dalších říkanek!
Každá skupina dostala několik říkadel, ale ouha! Byla rozstříhána na verše, a tak jsme museli dát verše ve skupině nejprve správně dohromady. Pak jsme plnili různé úkoly při písničce Travička zelená, tancovali jsme při Pásla ovečky, učili jsme se „péct“ nasucho rohlíky a housky při říkadle Pekař peče housky a ukazovali jsme při písničce Já do lesa nepojedu a Šla Nanynka do zelí. Naše říkankové kolo se poté roztočilo ještě o trochu víc: podle velmi hezkých a vtipných ilustrací jsme totiž hádali a zpívali známé lidové písničky. Všichni se soustředily a hádaly opravdu výborně! Podařilo se nám uhodnout všech 12 písniček. Ani po tomto kole se nám však hlava nezatočila, a tak jsme se mohli svézt na kolotoči dál. Tentokrát se z nás stali ve skupinách moderní básníci a písmáci, kteří se pokoušeli rýmovat současná slova. Schválně, zkuste také vymyslet rým na slovo počítač, letadlo, silnice, plyšák a matematika. A to jsme my děti měly zadaných slov mnohem víc! Ani tentokrát však nikdo nepohořel. Až některé šikovné děti vyrostou, možná se o ně budou ucházet mnohá knižní nakladatelství. Než se náš „říkankový kolotoč“ dotočil, všichni ještě naposledy s napětím sledovali, kdy se dotočí malá káča, aby mohli být všichni účastníci dýchánku po zásluze za svou námahu odměněni. Už teď se těšíme na příští čtenářský dýchánek!
Pohádky - H. Ch. Andersen
Celý duben jsme se zaměřili na pohádky od dánského spisovatele H. Ch. Andersena. Pohádky jsme si rozdělili, velcí žáci si je zvládli přečíst sami, s mladšími jsme se s dějem pohádky seznamovali formou předčítaného poslechu. Jeho pohádky jsou krásné, ale náročnější, proto jsme si je vyložili, abychom vše správně chápali a dokázali děj pohádky samy vyprávět.
Páťáci na dýchánek připravili prezentace v PowerPointu, kde vytvořili i osnovy k jednotlivým pohádkám, podle kterých jejich děj vyprávěli. Malé děti zase naopak vyprávěly příběh o Sněhové královně a společně jsme sestavili osnovu. Ve skupinových činnostech jsme sestavovali rozstříhaný děj, z truhly jsme si tahali různé věci a přiřazovali je k pohádkám.
Vyhodnocení roku 2014/2015
Přiblížil se konec školního roku a nám nezbývá, než děti vyzkoušet, co si kdo zapamatoval. Děti dostaly k vypracování čtenářský kvíz, kde byly shrnuty poznatky ze všech knih, které jsme během roku četli. U některých otázek byla možnost vybrat si z více odpovědí, některé otázky vyžadovaly jednoduchou odpověď od dětí. Test byl vyhodnocen a děti byly rozděleni na mladší a starší kategorii.
V mladší kategorii nejlepšího výsledku, a to počtu 17 bodů, dosáhli dva žáci:
Kateřina Kosmáková a Jakub Čech
Ve starší kategorii se umístila Iveta Černá.
Dále také byly vyhodnoceny čtenářské deníky. Děti je měly velice pěkné zpracované a proto bylo těžké rozhodování, koho ocenit.
Za zpracování čtenářského deníku byly odměněni:
Anna a Bertička Kapinusová, Kateřina Kosmáková, Markéta Kvapilová.
Všem vítězům gratulujeme.